Saturday, 1 October 2011

Portuguese Egg Tart


Sebenarnya, dulu bukanlah feveret sangat tart telur portugis ni. tapi bila dah rasa yang KFC punya , rasa macam best sangat pulak, pasal makan panas-panas. kalau beli dekat Bakeri tu dah sejuk..Bluekk....Nak puaskan hati , akhirnya, saya pun cubalah bikin sendiri...



Baru keluar oven( yang satu tu try guna filling serunding)




Tart Telur Portugis

































































Bahan-bahan
  1. Satu paket Puff Pastri Kawanku
  2. 2 biji telur gred c
  3. 1/4 cawan susu cair/susu segar/ krim
  4. 3-4 sudu besar gula
Cara-cara

  1. Lembutkan puff pastri dulu
  2. Bancuh susu bersama telur dan gula sampai sebati.
  3. Masukkan pastri ke dalam acuan tart/ Kalau takde , saya guna cupcake baking tray je.
  4. Letakkan bancuhan susu dan telur tadi atas pastry yg dah dibentu tadi..jangan banyak, dalam 2 sudu besar ke, sebab kalau banyak melimpah masa bakar nanti.
  5. Bakar pada suhu 200-210 selama  15-10 minit.
  6. Makan panas2 sedap..

2 comments:

  1. Ah... I can smell the crispness of that thing. It would be very delightful if I can put one of these into my mouth.

    ReplyDelete
  2. Hahaha...yassin, you try make it....it's more fun if u make them on ur own and dig it fresh from the oven....

    ReplyDelete

Saturday, 1 October 2011

Portuguese Egg Tart


Sebenarnya, dulu bukanlah feveret sangat tart telur portugis ni. tapi bila dah rasa yang KFC punya , rasa macam best sangat pulak, pasal makan panas-panas. kalau beli dekat Bakeri tu dah sejuk..Bluekk....Nak puaskan hati , akhirnya, saya pun cubalah bikin sendiri...



Baru keluar oven( yang satu tu try guna filling serunding)




Tart Telur Portugis

































































Bahan-bahan
  1. Satu paket Puff Pastri Kawanku
  2. 2 biji telur gred c
  3. 1/4 cawan susu cair/susu segar/ krim
  4. 3-4 sudu besar gula
Cara-cara

  1. Lembutkan puff pastri dulu
  2. Bancuh susu bersama telur dan gula sampai sebati.
  3. Masukkan pastri ke dalam acuan tart/ Kalau takde , saya guna cupcake baking tray je.
  4. Letakkan bancuhan susu dan telur tadi atas pastry yg dah dibentu tadi..jangan banyak, dalam 2 sudu besar ke, sebab kalau banyak melimpah masa bakar nanti.
  5. Bakar pada suhu 200-210 selama  15-10 minit.
  6. Makan panas2 sedap..

2 comments:

  1. Ah... I can smell the crispness of that thing. It would be very delightful if I can put one of these into my mouth.

    ReplyDelete
  2. Hahaha...yassin, you try make it....it's more fun if u make them on ur own and dig it fresh from the oven....

    ReplyDelete