Sunday, 13 November 2011

Homemade Soft Bun

Saya dah banyak kali dah buat makanan ni. Tapi saya buat dalam bentuk macam preztel. Tapi bile buat lawa2 ,kamera pulak takde..Tapi bila ada kamera, yang tak lawa pulak saya buat. Tapi ape-apepun, bagi saya, yg kali ni saya buat memang menjadi sebab,  ia garing diluar, dan lembut didalam.Tapi apa yg benar2 diperlukan untuk buat roti ni adalah larutan Soda Bikarbonat. Ini untuk memastikan bahagian luar roti ni rangup . Jangan tanya macam mana larutan ni berfungsi, ia adalah mende yg melibatkan sains kot..tapi kalau nak tengok perbezaan antara roti yg dicelup dengan roti yg tidak ada dibawah...

Final Product


Rangup diluar, tapi super lembut kat dalam


Perbezaan antara roti yg dicelup dengan larutan
soda bikarbonat dengan yg tidak dicelup.
(Yg berwarna pucat tu tak dicelup)




































































Bahan-bahan
  • 2 sudu kecil yis / ibu roti or whatever you call
  • 1/2 cawan air suam
  • 1 sudu kecil garam
  • 2-3 sudu besar gula
  • 2 1/2 cawan tepung
  • 2-3 sudu besar minyak masak
  • 3-4 cawan air panas
  • 1/2 cawan soda bikarbonat

Cara-cara
  1. Masukkan air suam, yis, garam dan gula. Biarkan selama 10 minit.
  2. Kemudian masukkan tepung dan minyak.
  3. Uli sampai kental dalam 10 minit .( tambah air kalau keras, /tambah tepung kalau terlalu lembik)
  4. Biarkan doh mengembang selama 1 jam-2 jam (sehingga besar 2 kali ganda)
  5. Setelah kembang, Buat bentuk bulat2 dalam 2 inci .
  6. Gabungkan Soda bikarbonat dengan air panas.
  7. Celupkan doh kedalam larutan soda bikarbonat kira-kira 30 saat.
  8. Taburkan doh yg dicelup dengan gula/garam/sapu kuning telur/serbuk cheese/ape2 je lah yg anda idamkan.
  9. Susun dalam talam pembakar yg sudah diminyakkan.
  10. Bakar dalam suhu oven 250 darjah celcius yg telah dipanaskan. Bakar selam 5-10 minit.
  11. Hidangkan panas-panas

No comments:

Post a Comment

Sunday, 13 November 2011

Homemade Soft Bun

Saya dah banyak kali dah buat makanan ni. Tapi saya buat dalam bentuk macam preztel. Tapi bile buat lawa2 ,kamera pulak takde..Tapi bila ada kamera, yang tak lawa pulak saya buat. Tapi ape-apepun, bagi saya, yg kali ni saya buat memang menjadi sebab,  ia garing diluar, dan lembut didalam.Tapi apa yg benar2 diperlukan untuk buat roti ni adalah larutan Soda Bikarbonat. Ini untuk memastikan bahagian luar roti ni rangup . Jangan tanya macam mana larutan ni berfungsi, ia adalah mende yg melibatkan sains kot..tapi kalau nak tengok perbezaan antara roti yg dicelup dengan roti yg tidak ada dibawah...

Final Product


Rangup diluar, tapi super lembut kat dalam


Perbezaan antara roti yg dicelup dengan larutan
soda bikarbonat dengan yg tidak dicelup.
(Yg berwarna pucat tu tak dicelup)




































































Bahan-bahan
  • 2 sudu kecil yis / ibu roti or whatever you call
  • 1/2 cawan air suam
  • 1 sudu kecil garam
  • 2-3 sudu besar gula
  • 2 1/2 cawan tepung
  • 2-3 sudu besar minyak masak
  • 3-4 cawan air panas
  • 1/2 cawan soda bikarbonat

Cara-cara
  1. Masukkan air suam, yis, garam dan gula. Biarkan selama 10 minit.
  2. Kemudian masukkan tepung dan minyak.
  3. Uli sampai kental dalam 10 minit .( tambah air kalau keras, /tambah tepung kalau terlalu lembik)
  4. Biarkan doh mengembang selama 1 jam-2 jam (sehingga besar 2 kali ganda)
  5. Setelah kembang, Buat bentuk bulat2 dalam 2 inci .
  6. Gabungkan Soda bikarbonat dengan air panas.
  7. Celupkan doh kedalam larutan soda bikarbonat kira-kira 30 saat.
  8. Taburkan doh yg dicelup dengan gula/garam/sapu kuning telur/serbuk cheese/ape2 je lah yg anda idamkan.
  9. Susun dalam talam pembakar yg sudah diminyakkan.
  10. Bakar dalam suhu oven 250 darjah celcius yg telah dipanaskan. Bakar selam 5-10 minit.
  11. Hidangkan panas-panas

No comments:

Post a Comment